Proč novináři nadávají na blogery a kdo má pravdu

31. července 2015 v 16:47 | sarushef |  Co mě napadne
Novináři řádí. A mají proč. Tištěná média jdou do kytek a oni, roky nebo dekády zaměstnaní a s horami zkušeností, s dvěma tituly před jménem a s hromadou znalostí v malíčku, jsou válcováni youtubery a blogery. Mohou psát o milionových fashionweecích a nebo situaci na Ukrajině, aniž by prvnímu jmenovanýmu ušla jediná významná kolekce a druhýmu jediná významná souvislost, pomyslnej potlesk ale stejně sklízí Teri Blitzen a díky několikaminutovýmu videu, ve kterým třikrát odpoví na otázku, jaká příchuť bubble tea je nejlepší, má během pár dní několik stovek tisíc zhlédnutí. Ona, anebo Fatty Pillow, co se postříká šlehačkou a dělá si srandu z toho, jak je tlustej.

http://pitchpublishprosper.com/wp-content/uploads/2013/11/bigstock-handsome-journalist-writing-wi-43410031.jpg



Že se média v posledních letech rekordním tempem přesunují na internet, není nic novýho. Že to novináře sere, to je asi pochopitelný. Jenže hlásná trouba lidstva nejenže prostě ve většině případu dělá, jakože právě oni znají recept úplně na všechno, ale navíc jim nezbyde než zbabělý shazování všech, co figurují na internetu a prezentují se nejčastěji formou blogů nebo Youtube. Někdy před rokem se redakce ELLE opřela do módních blogerek, že neumí dělat módu.

Což se o blogerkách ani s maximální nadsázkou říct nedá a i kdyby dalo, cokoli, co bude mít návštěvnost a čtenost, smysl (a teď jde i o finanční stránku věci) mít bude. Pro blogerky mluví několik věcí - svět mladých lidí se zčásti odehrává na insternetů, narozdíl od časopisů, který většina z nás drží dost sporadicky, blogy mají osobitost, blogeríny schopnost oblíkat se skvěle úplně obyčejnejma věcma, a hlavně z blogů vyzařuje především naprosto kouzelná BEZPROSTŘEDNOST, kterou každej čtenář, i když je mu dvanáct, cítí, protože blogerka anebo youtuberka dělá tohleto všecko hlavně proto, že ji to baví. Víte, že z toho má spolupráce, prachy, balíčky kosmetiky a poukazy na čínský e-shopy, ale že ji to kurva baví, že udržuje komunikaci s lidma, co ji sledují, že je to prachobyčejná holka, která se nebojí ukázat všechny ty hloupý a kolikrát i nezajímavý věci a nebere se tak vážně jako všechny ty krásky, kterejm se dávno opadl botox a týden co týden mají vymýšlet články o letním hubnutí, deseti tipech na prázdniny a májovým randění. Blogerky umějí dělat módu svižně a opravdově, což časopisům prostě chybí. Stačí mimochodem kouknout na počet prodaných měsíčních výtisků a srovna ji s čísly návštěvnosti a zhlédnutí.

Samozřejmě by se dalo polemizovat, jestli to, co youtuberky a blogerky přináší, je vážně tak světaborný, aby si to zasloužilo pocty a vrcholy sledovanosti. Jasně, že mi Teri Blitzen a její povídaní o XYZ kamarádkách fakt nepřijde jako něco extra, tu holku ve své podstatě ani nemám ráda a celkově je to nuda, ale kromě toho, že je jednoduchá a její videa tak trochu o ničem, o ní asi nemám potřebu říkat křivý slovo. A Fatty Pillow? Na toho kouknu jenom, už jsem vážně vyfluslá a potřebuju se podívat na nějakou ultrablbost.

Publikum dětí 10-16 má většinou trochu jiný preferenci. Je pravda, že jim chybí potřebná kritika a že jim ke štěstí stačí hodně málo. Ale protože jsou tyhle děti základem celýho youtubu a právě oni určujou, koho pošlou na výsluní. Novináři by mohli přestat reptat a malí by se mohli trochu krotit s kulty hvězd a celebrit.

Věřím ale, že se u nás blogy (a vlogy) dělat umí. Mými šálky čaje pochopitelně nejsou bezvýhradně, krom toho mám raději alternativnější a "intelektuáštější" blogy a kanály, ale jmenujme třeba holky z A cup of Style anebo Martina z kanálu Naprosto retardovanej. Ti dokážou docela osobitě dělat věci, který zajímají hromadu lidí. A to se cení. V tomhle bych novináře prostě neřešila.
 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Karma Karma | Web | 1. srpna 2015 v 0:45 | Reagovat

Pro mě byli novináři vždycky jen takoví supi. Jasně jasně jasně, nejsou to jen ti zlí hajzlové, jsou tam i lidi, co píší o důležitých věcech, ale nevím, na tu práci bych neměla. Že se blogerky z fashion blogů umějí oblékat bych fakt nikdy netvrdila, ale většina lidstva holt nemá vysoké požadavky a je schopná obdivovat i naprostou sračku.
Tohle je celkově diskutabilní. Vždycky byli blbí lidi, co četli bulvár, no a teď se ti lidi holt přesunuli na Youtube a blogy a sledujou lidi, co ze sebe buď dělají idioty anebo melou o nudných sračkách.

2 m. m. | E-mail | Web | 1. srpna 2015 v 16:35 | Reagovat

Fattyho jsme objevili s panem M. nedávno. Občas je člověk fakt unavenej a potřebuje se u něčeho nejvíc vytlemit, na to je to dobrý. Ale zjišťuju, že kdykoli se podíváme na dvě tři videa v řadě, po zbytek dne jsme oba sprostí jak sviňa a nemůžem přestat. Je to děsně návykový.

3 kathika kathika | E-mail | Web | 2. srpna 2015 v 20:39 | Reagovat

Súhlasím s tebou. Ja síce poznám pár novinárov, ktorí sú normálni, ale väčšine ide iba o jedno - čím väčší škandál, čím väčšiu špinu vytiahnu, tým lepšie...ale možno to je aj preto, že u nás môže byť novinárom naozaj každý. Možno. Možno nie. Neviem.

4 Guizmo Guizmo | 3. srpna 2015 v 11:30 | Reagovat

Ony ty modní časopisy taky pěkně lezou do peněz, je tam pořád to samý a ještě k tomu je to samá operace, brutálně drahý šaty, nebo články pro dámy nad třicet. To se pak nemůžou divit, že mladý holky čtou blogy.
Já mám modu taky ráda, i když o ní nepíšu a tak, ráda se o to zajímám a baví mě na to koukat, ale kupovat si časopisy? Ani mě nehne...

5 Lisi Lisi | Web | 4. srpna 2015 v 17:48 | Reagovat

Obrázky v módních časopisech vypadají pěkně, dokud se nepodívám na ceny oblečení, co mají modelky na sobě. Na blogu jsou kolikrát zajímavé věci. Ale záleží na tématu.

6 Cherrybumbum Cherrybumbum | Web | 4. srpna 2015 v 23:06 | Reagovat

Znám spoustu módních blogerek, které narozdíl od těch módních časopisů dokáží udělat nápaditý a zajímavý outfit. Ať si všichni ti novináři z redakcí módních časopisů sáhnou do svědomí, pro koho tu módu vlastně tvoří. Je sice hezké, že modelce navlíknou kozačky od Vuittona za 120.000 Kč, ale když celkový outfit je v duchu "stará mladá", chybí tomu nějaký pořádný nápad a navíc mám jistotu, že v příštím čísle uvidím úplně podobnou "módu", jako v tom předchozím, tak to jaksi postrádá smysl. Proto si módní časopisy nekupuji.

7 little.janie little.janie | 11. srpna 2015 v 19:12 | Reagovat

Mezi novináři se pohybuji a chtěla bych říct několik věcí.

Když píšeš, že novináři mají "dva tituly před jménem", tak to bohužel ve většině případů není pravda. U řadových médií na okresní nebo krajské úrovni tomu tak není. Když to dám do extrému, tak noviny v podstatě může psát uklízečka, která byla v devadesátých letech ve správnou chvíli na správném místě.

Myslím si, že intelektuálně založení lidé noviny a časopisy čtou. Když už ne tištěnou podobu, tak alespoň tu internetovou (kterou má dnes skoro každé médium). Nečtou samozřejmě Blesk nebo okresní deníky, ale většinou nějakou publicistiku - třeba Respekt.

Co se týče blogů (a to nejen módních, ale třeba i názorových), tak nezávislí blogeři jsou proti běžným novinářům ve výhodě.
Za prvé můžou své články publikovat okamžitě v reálném čase, nemusí čekat na korekturu nebo ověřovat informace (přiznávám, že na korektury a ověřování kašlou někdy i novináři, ale to je dáno neprofesionalitou konkrétních jedinců).

Navíc blogeři mohou psát opravdu o čem chtějí. Naproti tomu novinářům diktují témata inzerenti. Nepředstavuj si teď nějakou tyranii, ale prostě platí pravidlo: O tom, kdo tě platí, nikdy nic špatného nenapíšeš (leda by to byl nějaký velkolepý skandál, který se nedá přehlédnout).
V praxi to často funguje i takovým způsobem, že například o nějaké kulturní akci napsat nesmíš, protože si pořadatelé u vás nezaplatili inzerci a ty jim nesmíš dělat bezplatnou reklamu. Takže když to vztáhneme na příklad módy (nikdy jsem ale v žádném fashion časopise nepracovala, jenom uplatňuji obecná pravidla, která znám), tak oni dají na modelku (jak psal někdo výše) kozačky za 120 000 Kč, protože inzerent jim zaplatil za to, aby je tam dali. Aby propagovali jeho výrobek. A pro tyhle časopisy (ale taky běžné deníky) jsou peníze od inzerentů klíčové, protože pouze z prodeje výtisků by nikdy neměli šanci se uživit.

Doufám, že je můj komentář pochopitelný, a že jsem se do vysvětlování moc nezamotala. :)

8 Debbie C. Debbie C. | Web | 19. srpna 2015 v 6:39 | Reagovat

Super článek a vystihla jsi to naprosto bombastický. :-) Za mě určitě palec hore!

9 Silwiniel Silwiniel | Web | 19. srpna 2015 v 7:23 | Reagovat

Ke mně nedolehlo, že by si novináři stěžovali na blogery, asi málo sleduju aktuální dění. Podle mě má oboje místo a nemyslím si, že by jedno až tolik ohrožovalo druhé. Psaný tisk určitě bude existovat dál, i když je pravda, že dnes už si lidé radši přečtou zprávy zdarma na seznamu, než aby si kupovali papírové noviny...ale kdo ví.

10 Jana Jana | E-mail | Web | 25. srpna 2015 v 14:14 | Reagovat

Obrázek v článku s tím chlapem ... Hmmm.... Ale máš pravdu, žije se na internetu a tempo udávají mladí (nebo méně inteligetní, i když v dnešní době to těžko soudit...). Ovšem pořádných novinářů je mi líto, přece jen je to taková ta americká filmová práce :) Přestože my starší víme, jak to je, i tak, sem tam se zasnít ...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama