Fenomén Kmeny

13. června 2015 v 22:41 | sarushef |  Co mě napadne
Nápad Vladimíra 518 seznámit veřejnost se subkulturami jako jsou gothici, hipsteři, cosplayeři nebo punkeři se mi zdál jako skvělá věc. Šestnáct českých režisérů se v půlhodinových dokumentech pokusili vystihnout podstatu jednotlivých skupin, vyvrátit zaběhnuté předsudky společnosti a dát jí místo toho pravdivější a realističtější pohled na věc. Zhruba od třinácti mám k několika subkulturám poměrně blízko a zpracování mě pochopitelě zajímalo.


Škoda, že skvělost nápadu nerovná se skvělost výsledku. Někde ve zpracování se stala chyba. Popravdě jsem nesledovala úplně všechny díly, ale zhlédnutá část mi stačila poměrně dobře k tomu, abych si udělala obrázek. Protože KMENY nedávají nezasvěcenýmu člověku absolutně žádnej prostor po pochopení dané subkultury. Nezúčastněnej člověk uvidí 26 minut nudy a nádhernejch estetickejch záběrů s nulovou výpovědní hodnotou, kde by se podstatná část dala shrnout do několika minut a žádná nic z toho by neřekla, co by říct měla.

O GOTHICÍCH se dozvíme, že jde prakticky jen o oblečení, přičemž zbytek jakoby neexistoval, že jej vyznávají lidi, co neví co s životem, chlastaj a mají problémy uvědomit si identitu vlastního pohlaví, v části o TETOVÁNÍ si slečna okamžitě fotí tetování na iPhone, od HIPSTRŮ se dozvíme, že kdyby jich nebylo, tak neexistuje prostor pro umění a slečna se zamyslí nad kompozicí několika květináčů (symbolika, haha, při tomhle se řežu smíchy doteď). Světlým místem je PUNK, kterej je v podstatě tak jednoduchej a veskrze upřímnej, že jako u jediné části nemáte pocit, že mluvíte s bandou pozérů anebo hodně špatných herců, pro který je to celý jenom styl oblíkaní a vznešený řeči, ale fakt tím žijou. Kdyby se možná víc hledělo na obsah a míň na to, jak báječně ty záběry vypadají. Z tohohle totiž o subkulturách získáte přesně ten dojem, kterej mají starý babičky, co vás v MHD podezíravě sjíždí zděšeným pohledem. Ale pokus to byl hezkej, no.
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 arzenal arzenal | Web | 14. června 2015 v 1:03 | Reagovat

Nedávno jsem na to taky koukala a přemýšlela, že o tom napíšu. Bylo by to v podstatě to, cos napsala ty. Je to fakt kurva skvělej nápad a po vzhldové stránce i dobře udělanej, ale ten obsah... V díle o tetování se... o tom člověk vlastně nic nedozvěděl, nemluvě o tom, že si tam pozval fakt divný lidi, cosplay byl taky takovej meh a celkově to mohlo být prostě milionkrát lepší. Ale plus je za ten nápad a odvahu to zrealizovat no.

2 Bezejmenné Esko Bezejmenné Esko | 14. června 2015 v 12:30 | Reagovat

Je to takovej dost podivnej styl natáčení, ale hipstři se mi líbili, protože to byla prostě sranda, ale kdybych do té komunity patřila, asi by mě to taky urazilo, protože ta pozérská holka s tím uměním byla prostě mimo. :D
Ale zas ve straight edge byli dost sympatický lidi, což bylo zase fajn.

3 takze-asi-tak takze-asi-tak | E-mail | Web | 14. června 2015 v 16:00 | Reagovat

Souhlas. Páni režiséři prostě nevyužili potenciál, který by ten projekt mohl mít. Škoda...

4 Libor Libor | Web | 14. června 2015 v 16:13 | Reagovat

Ano, mám z toho podobný dojem.

5 werangummi werangummi | Web | 14. června 2015 v 19:02 | Reagovat

Ty jo, tak teď bych se asi měla stydět za to, jak málo koukám na televizi. O tomto dokumentu jsem neslyšela, narazila jsem na něj po přečtení úvodního odstavce tvého článku - jako jo, nevypadá to špatně, ale po tom co tu píšeš, to asi nebude zase taková paráda. Myslím, že si na to ani nevyhradím čas ke shlédnutí. Stačí mi tvůj názor:)

6 Ell Ell | Web | 14. června 2015 v 19:55 | Reagovat

O dokumentu jsem neslyšela, ale na nějaký díly se zkusím mrknout.

7 Christina Christina | Web | 15. června 2015 v 17:04 | Reagovat

Nevidela jsem ani jeden, ale urcite se na to podivam a zkusim si udelat nejakej obrazek o tom celem.

8 Magdaléna Magdaléna | Web | 15. června 2015 v 21:25 | Reagovat

Škoda, tohle mohlo vyznít dobře. I když je pravda, že když každou část natáčel někdo jiný, asi bych od toho moc nečekala. Nevím.

9 Elis Elis | Web | 16. června 2015 v 10:31 | Reagovat

Zajímavé, pořad jsem neviděla, tak spoustu věcí o nich nevím, ale nikdy jsem to neřešila a beru to, že každý jsme nějaký...

10 Amazonka Amazonka | Web | 16. června 2015 v 11:31 | Reagovat

Tak to musím vidět.
Vůbec jsem o tom neslyšela. Jak tak vidím, co píšeš, asi se mi to líbit nebude no, ale tak nemůžu soudit, dokud to neuvidím na vlastní oči. :D

11 justness justness | Web | 16. června 2015 v 17:03 | Reagovat

Viděla jsem taky. Třeba hipsteři mi přišli jako strašný pozéři... Nepochopila jsem jejich styl. Jediný, co řekli, bylo, že hipstera nedělaj hipsterem dlouhý vousy. Aha. A co teda dělá hipstera hipsterem? To jsem nijak nepochytila. Jinak jediný video, co se mi líbilo, bylo RAINBOW... Chtěla bych mít na svět stejnej pohled jako oni, i když to vlastně vůbec neumim. Snaha mi nijak nepomohla...stejně mě něčím fascinujou. Fakt si asi žijou jen tak a pro svoje štěstí... to se mi líbí. (Jak už jsem psala jednou na svůj blog.) Co na ně říkáš ty? Asi se to moc nepodobá tvému stylu, co? :D

12 mJ mJ | Web | 17. června 2015 v 12:43 | Reagovat

hhh konečně normální ččlánek.
a pravdivej, totiž souhlasím.

13 Šklíba Šklíba | E-mail | Web | 17. června 2015 v 17:00 | Reagovat

Mno, upřímně se mi například líbil Gothici, nebrala bych to tak jednoznačně jako ty, spíše že si začínající umělci natočili 26 minut dokumentu, který mi celkem přiblížil jednotlivce, ale ne zas že by mluvili za všechny. Ale zas pro změnu já o subkulturách mám docela dost načtený, takže mi nebylo potřeba nic vysvětlovat :D. Tetování byla kolosální sračka, piča si jen zašla k nějaký krávě a nechala si vytetovat čárečky, páč je to tak hrozně coooolovní :3. Škoda že se toho neujmul někdo jiný. Hipsteři se mi líbili, až na tu kurvu, která si tam hrála na frajerku s brejličkama a líbili se jí kytišky. Mě se ty dokumenty líbí spíš z toho důvodu, že fakt nahlédnu do života těch lidí, na jejich myšlenkový pochody, na ně jako jednotlivce mezi ostatními než že by mi to mělo přiblížit o čem subkultura je apod. Pro mě je to přínos, ale nevím jak pro ostatní :D....

14 Bels Bels | E-mail | Web | 17. června 2015 v 21:37 | Reagovat

Totálně jsi to vystihla. Hrozně jsem se na to těšila, ale těch pár dílů, co jsem nakonec viděla, byla fakt nuda.
Přitom kniha (aspoň ta první, druhou jsem nečetla) je opravdu výborná.

15 Silwiniel Silwiniel | Web | 18. června 2015 v 11:05 | Reagovat

Já se přiznám, že se v těch subkulturách nevyznám...Ani nevím, co je třeba meatheads nebo straight edge. Možná se na to zkusím někdy podívat.

16 Dominika Dominika | Web | 18. června 2015 v 22:23 | Reagovat

Ze samotného nápadu jsem byla naprosto nadšená a unešená vzhledem k tomu, že mě různé subkultury zajímají a možná i fascinují, chtěla jsem se o nich dozvědět něco víc, ale upřímně? Moc nevím, co si o tom myslet.. nechápu, proč se k tomu jednotlivý autoři postali zrovna takto.. Na všechny díly jsem se nekoukala, protože to se fakt nedalo.. Ale souhlasím s tebou, že punk (od kterého jsem v podstatě absolutně nic neočekávala)byl naprosto úžasnej, což se o ostatních "dílech" moc říct nedá.. :/ Hodně jsem byla zvědavá na straight edge a tattoo, které jsou mi asi nejblíže, ale pocity mám z nich tak napůl..spíše převažuje zklamání, z tattoo určitě, aspoň že ten punk se poved :D

17 bludickka bludickka | E-mail | Web | 28. června 2015 v 14:49 | Reagovat

Víceméně souhlasím. Viděla jsem asi většinu dílů. Ty zpomalený a dlouhý záběry na lidi mě vytáčejí :D Přijde mi, že je to spíš o jednotlivcích než aby to vůbec něco řeklo. Celý je to tak trochu pozerský a měla jsem pocit (snad kromě Cosplay), že jsou všichni trochu pitomoučký, což doufám ve skutečnosti tak není - ale působilo to tak.

18 Destinaetus Destinaetus | E-mail | Web | 28. června 2015 v 23:04 | Reagovat

Chtěl jsem se na to podívat, ale co tak čtu reference lidí, tak to asi fakt nemá cenu. Skoro to na mě i působí, že banda rádoby osvícených režisérů se rozhodla, že si přihřeje sovu pseudointeligentní polívčičku a natočí nějaký hardcore filozofický cosi, za kter dostanou nějakou cenu a budou si to pouštět na svých soukromých večírcích a budou si tim lešit ega :D

19 all-is-magic all-is-magic | E-mail | Web | 30. června 2015 v 19:35 | Reagovat

Tak to o tomto projektu nic nevím, ale navnadila si mě, abych se mu podívala na zoubek více... taky mám nebo spíše měla jsem k jistým subkulturám velice blízko, tak mě to zajímá :)

20 Lenin Lenin | Web | 6. července 2015 v 16:10 | Reagovat

Hipsteři se tvářej jako umělci, sluníčkáři, pohodáři, slušňáčci... Ale když člověk bydlí v Krymský,  ví, co to je za zfetovaný prasata. :D Moc  se mi líbí, jak je dokument absolutně mylně představil.

A vůbec mám dojem, že u většiny "kmenů" dochází k mystifikaci pozorovatele, nehledě na to, že to byla skoro vždycky nuda.

21 Nebožka Nebožka | Web | 14. července 2015 v 22:43 | Reagovat

Goths mě zklamali na plné čáře. Viděla jsem to dva dny po návratu z největšího gothickýho festivalu, a bylo teda pěkně krutý vystřízlivění, to vám řeknu.
Smutný je, že třeba s Jitkou (tou údajnou alkoholičkou) natočili hodiny materiálu o hudbě, literatuře... a místo tam plesknou volejbal.
To zkrátka nebyl dokument. To byly sestřih úplně zbytečných záběrů.

22 Pražský poděs Pražský poděs | E-mail | Web | 15. července 2015 v 12:02 | Reagovat

Tru, už při prvnim díle mi bylo jasný, že tohle bude jenom jeden velkej průser.
Navíc...nacpat celou jednu subkulturu do dvaceti minut? Srsly?

23 L. L. | Web | 15. července 2015 v 12:08 | Reagovat

Třeba punk, hooligans, rainbow a cosplay mi přišly jako docela povedený díly. Ostatní jsem buď neviděl, nebo vypnul v půlce, protože mě nebavily.

24 Egoped Egoped | E-mail | Web | 15. července 2015 v 12:23 | Reagovat

Souhlas, promarněný potenciál nápadu. Nechápu především ty dlouhé nicneříkající záběry, když jde o ani ne půlhodinové díly.

25 Dena Hviezdička Dena Hviezdička | Web | 15. července 2015 v 12:30 | Reagovat

Mne to tiež príde ako veľmi zaujímavý nápad, keby si nenapísala tú kritiku, tak by som si to možno i pozrela. Tento program nepoznám, tak neviem prevedenie, možno máš pravdu, možno nie, ale každopádne, super nápad to bol, ale to asi niekedy nestačí.

26 Kira Kira | Web | 15. července 2015 v 13:11 | Reagovat

Přesně..
Když jsem viděla (mimochodem hned první) díl Punk, říkala jsem si, že by to mohlo bejt docela dobrý, ale postupně to bylo díl co díl horší.. Řekla bych, že to nikdy nepojali obecně, ale vždy to vztahovali spíš na ty určitý osoby a pak to bylo takový jednotvárný, nezajímavý a někde jsem ani nepochopila o co tam jde..

27 sarushef sarushef | Web | 15. července 2015 v 13:59 | Reagovat

[21]: mně se hlavně zdálo, že celkově výběr těch lidí nebyl úplně šťastnej

[24]: No jasný, to bylo úplně nejslabší místo, což vzhledem k tomu, že toho tam bylo nejvíc, není moc dobrý :D

[25]: taktak))

[26]: ale to já bych zase vztáhla na určitý osoby, ale ty osoby by museli mít co říct a tvůrci by museli vědět, na co se mají ptát.

28 sarushef sarushef | Web | 15. července 2015 v 14:05 | Reagovat

[20]: Tak oni hipstři jsou dost blbě definovatní, ale celkově mi přijde, že jsou spousta těhle freealternativně ostědových lidiček si stěžují na éčka v potravinách, ale ve finále sedí v putykách, nabíjí skla s trávou a kolikrát se po nich po nějaké době dozvíš, že si občas dají čáru.

29 Akim Akim | E-mail | Web | 15. července 2015 v 14:23 | Reagovat

Naprostý souhlas, přístup tvůrců je více, než podivný. Evidentně jim nejde o zobrazení kouzla a krásy žití v odlišnosti a jinakosti, který nabízí život v subkultuře, nýbrž jim jde patrně o to, vykreslit tento způsob žití, jako utopickou bláhovost a jako boj donquijotský. Za pomocí nic neříkajících, tématu se netýkajících a nepovedených záběrů představují účinkující aktéry jako hlupáky, blázny a podivíny. Opravdu nechápu jejich záměr, na dokumenty jsem se moc těšil, protože subkulturní vnímání života je velikou zbraní proti stádovitému a bulvárnímu chápání Světa. Bohužel, výsledek je tristní, ale za to rozhodně nemůžou účinkující, nýbrž tvůrci. Mohu být konkrétnější, jelikož osobně znám Jitku, která vystupovala v díle o Goths. Oni s ní točili několik hodin, přičemž jim vyprávěla vše, jak se ke Goths dostala, co má ráda, kam
jezdí za muzikou, jak určité věci vnímá, také ji natáčeli např. na gotickém koncertu kapely Inkubus Sukkubus v Praze, kde byla pochopitelně v kostýmu. Zkrátka hodiny záznamu, který však nebyly použity, místo toho pár vytržených vět a záběry z hospody, kterou Jitka provozuje, prostě o Goths ani zmínka, což je divné a je předpoklad, že podobným stylem byly točeny i další díly. Tím se stala série dokumentů až na pár momentů nekoukatelná a pohledu na subkultury dle mého úsudku spíše škodící.

30 naoki-keiko naoki-keiko | Web | 15. července 2015 v 15:14 | Reagovat

Jednou byl v novinách článek o subkulturách a taky se jím moc nevyved. Buď osekali to podstatné, co by vyvrátilo předsudky anebo pokládali špatné otázky. Myslím, že není šance o tom podat světu nějaký příznivý obrázek způsobem jakým se to dělá- odfláknutě.

31 Poppy Poppy | Web | 15. července 2015 v 16:07 | Reagovat

Naprosto s Tebou souhlasím. Když jsem zjistila, že existuje takový dokumentární cyklus, s chutí jsem se na něj vrhla. První dva díly jsem vydržela celé, další dva už jsem sem tam přeblikla a poslední jsem přeblikala celej. Mrzí mne to, protože si myslím, že z toho šlo udělat mnohem více.

32 Melkora Melkora | Web | 15. července 2015 v 17:30 | Reagovat

Seriál jsem neviděla, ale mnohé jsem o něm slyšela a nic z toho nebyla chvála. Měla jsem dokonce příležitost mluvit s člověkem, co vystupoval v díle věnovaném cosplayi a ten se svěřil, že dokumentaristé už měli předem připravený scénář a snažili se ho do něj natlačit. Také prý kladli takové otázky, že až začal pochybovat o jejich naprosto dokonalém sexuálním zdraví.
Prostě nekvalitní odfláknutá honba za senzací a o důvod víc proč ignorovat Českou televizi.

33 Pufflie Pufflie | E-mail | Web | 15. července 2015 v 18:02 | Reagovat

Tak to je opravdu škoda... Neviděla jsem to, ale měla jsem onu stránku s díly v oblíbených, že až nebudu vědět, co z časem, tak se třeba podívám. Jaká škoda, že se teď dozvídám, že to za moc nestálo. Jak říkáš, pokus asi dobrej. Přesto se možná na pár úryvků podívám, ať pouze nedávám na názor jiných :-)

34 Dahaka Dahaka | 15. července 2015 v 18:47 | Reagovat

Já pár dílů Kmenů také viděla, protože mám k taky pár kulturám blízko a nestačila jsem se divit. Ten o gothicích mě teda dost solidně naštval, ale to nejhorší mělo teprve přijít. Díl o cosplaerech. Na ten jsem se těšila a dokonce ho pustila i rodině, aby viděli co to cosplay je, a proč se tak otaku oblékají, aby viděli v jaé komunitě se pohybuju, co mě zajímá a podobně.
To, co z dílu o cosplayi vyplynulo ale byl ale fakt, že nezaměstnaná mládež, která už nestuduje, neví co s volným časem a tak dělají kostými. Také to , že se občas převlečete na festival do nějakého kostýmu. Místo nějakého pořádného vysvětlení, co cosplay zahrnuje v dílu mluvili všehovšudy dva lidé o ničem, a byla tam snad jediná otaku cosplaerka, která dostala minimální prostor k tomu, aby vyjádřila nějakou smysluplnou myšlenku.

Po shlédnutí tohoto dílu jsem se nesmírně styděla, že jsem to rodině vůbec ukazovala, protože co si asi o tom jako opravdu nezasvěcení mohli myslet? Ani jim se dokument překvapivě nelíbil. Celý večer jsem pak hájila cosplaery, a vyvracela rodině ty nesmysly, které viděli v dokumentu.

Jako takhle opravdu ne. Nápad točit něco o subkulturách je výborný, ale zpracování naprosto amatérské (to i amatérské dokumenty o cosplayi jsem viděla lepší). Takže tyhle dokumenty jen zkreslují informace o daných subkulturách ještě víc, podsouvají lidem podivné názory a celkově haní danou subkulturu, protože vždy vyberou velmi nereprezentativní vzorek jedinců, kteří o dané subkultuře neumí říct nic pořádného.

35 V. V. | Web | 15. července 2015 v 19:46 | Reagovat

Zatím jsem neviděla všechny, ale pochybuju, že po zhlédnutí dalších změním názor. Nikdo natáčenou problematiku nezpracoval kvalitně, v každém dílu nahlédli jen povrchově a vyšlo z toho něco plytkého a o realitě málo vypovídajícího. I do půl hodiny se dá vměstnat zajímavý a obsáhlý dokument.

36 Amia Amia | Web | 15. července 2015 v 19:48 | Reagovat

On je na to udělaný i hraný cosi? Hm, podle toho, co píšeš, ale o ničem.
Obhajuju knihy, ty jsou skvělé. Pokud chcete o jednotlivých ,,kmenech" vědět víc, musíte si další informace zjišťovat, ale přesně k tomu vás ty knihy ponouknou. A když ne, jako naťuknutí a k povrchnímu(?) pochopení to stačí.
Knihy berte

37 sarushef sarushef | Web | 15. července 2015 v 19:56 | Reagovat

[32]:  Až tak? Tak to je ještě horší, než jsem čekala.

38 Blanka Blanka | Web | 15. července 2015 v 20:42 | Reagovat

Hmm, škoda, chtěla jsem to zpětně zkouknout. Asi to ale za moc nestojí tedy..

39 Antia Antia | Web | 16. července 2015 v 8:28 | Reagovat

Děsně mě to zklamalo no. Třeba to za pár let udělá někdo alespoň o něco líp.

40 Standa Standa | Web | 16. července 2015 v 10:17 | Reagovat

[20]: Tak to asi znáte jinou Krymskou než já.

41 shira-elizabeth shira-elizabeth | E-mail | Web | 16. července 2015 v 10:25 | Reagovat

Květináče!! Tohle bude směšný ještě hodně dlouho.
Neviděla jsem všechno. Ale ty umělecký záběry kamery mě strašně štvaly. Špatně se na ně kouká.
Pravda, že punk byl fajn. Začala jsem hipsterama, protože mi kamarád řekl, že to stojí za to a jo, tolik pozérů v jednom videu jsem dlouho neviděla (i když hipsteřina je hlavně o tom, takže se není čemu divit), ale u ostatních mi přišlo, že jsou prostě tak nějak prázdní.

42 Nosferatu Psiren, NEblahé paměti Nosferatu Psiren, NEblahé paměti | E-mail | Web | 16. července 2015 v 10:40 | Reagovat

Na kmeny jsem se chtěla podívat, děkuji za připomenutí, takže jsem si teď shlédla goths (je mi to nejblíže) a...nic moc. Měla jsem za to, že tam bude něco více o té subkultuře, že vyberou více lidí, aby něco řekli do kamery. Nic moc. Shlédnu další :D

43 Chloë Noir Chloë Noir | E-mail | Web | 16. července 2015 v 19:48 | Reagovat

Ja som videla len časť Goths...tešila som sa na ňu odkedy som sa dozvedela o celom tom projekte, ale bola som dosť sklamaná. Ako...tí ľudia tam neboli zlý, Chlorophyll von Needle je podľa mňa pecka, hrozne mu fandím. Ale celkovo to bolo natočené tak, že ešte aj tá bitka v prdom či druhom diely Tvajlajtu mi prišla oproti tomu záživnejšia (a to som si myslela, že nič nezáživnejšie proste neexistuje :D). Nie raz som mala chuť to celé vypnúť, pretože som myslela, že sa unudím. A ak by som sa na to pozrela ako nezainteresovaná osoba, tak to, čo by mi to ukázalo by boli cintoríny, neistá identita a kopa chlastania...
Inak úprimne...tá časť v tej krčme mi osobne prišla úplne zbytočná, keď chcem vidieť, ako to v bežnej krčme vyzerá, tak pôjdem do krčmy (čo nepôjdem a nechcem, lebo krčmy sa mi hnusia, čo môže byť aj dôvod, prečo mi prišla kus až nechutná a zbytočná ale čo už. :D).

Celkovo som si myslela, že tieto "dokumenty" majú trochu viac priblížiť subkultúry ľuďom, no zatiaľ mám dojem, že sa každý skôr len sťažuje, pretože buď sa z nič človek vlastne nič nedozvedel, alebo ponúkli len ďalší podivný obraz.
Ďalšie radšej ani nekukám.

44 Guizmo Guizmo | 20. července 2015 v 17:34 | Reagovat

Mně přišel Cosplay fajn, možná byla chyba, že to dělal každej zvlášť a pak je vidět ta různá kvalita.
Třeba Goth, to sem ani nedokoukala, ale třeba Hackeři se mi docela líbili, sice jsem čekala, že to pojmou jinak...
Docela by se mi líbilo, kdyby udělali i dokumenty k tý knížce se "starejma kmenama"
Sice už takový věci občas jdou sledovat na čt2, ale v tom Kmenovým by bylo určitě hodně zajímavý na to kouknout.

45 Guizmo Guizmo | 20. července 2015 v 17:35 | Reagovat

Jo a blogeři mi tam chybí =D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama