Psát je sranda, a nejvíc pro ty, co to po vás čtou

17. ledna 2014 v 23:14 | sarush ef |  Co mě napadne

Já blbka vždycky myslela, že člověk, co píše, nemusí umět vůbec nic, stačí mu tužka a papír. Že jsou spisovatelé a novináři lidé bez starostí. Prostě jen talent a čirou radost z písmenek a zbytek dohledají v době informačních technologií na netu.

Nedohledají.
Musí vědět všechno.
No, skoro všechno.

Bez ohledu na žánr, řekněme všeobecnej přehled z historie, psychologie, biologie, anatomie, zeměpisu a každodenního života je víc než nutnost. Velmi dobré chápání souvislostí. Velmi dobré pozorovací schopnosti. Velmi dobrá představivost. Schopnost předpovídat věci. Vytříbený cit pro situace, a tak vůbec, měli bychom být spíš polobohy, věnovat se tomuhle všemu pětadvacet hodin denně a ještě furt bychom nebyli tam, kde bychom být chtěli.

Já jen, že když píšete o fiktivní zemi zasazenou zhruba do období středověku, najednou litujete, že vám ten dějepis byl k ničemu, když se zarazíte nad tím, co hodit hrdinům na talíř, protože jste si nikdy neřekli, co si tehdy týpci v dvanáctým století dávali k večeři. Žárovku na strop do pokoje taky dát nemůžete, protože si uvědomíte, že ji sestrojil až Edison někdy v období průmyslové revoluce. A to už vám nesedí vůbec nic, máte popsat krajinu a úbočí, úžlabiny a strže se motají dohromady, do toho vám prší a vy se modlíte, ať to není kolosální blbost, když ještě plánujete napsat, že o pár dní později bude padat z nebe sníh, je to sice fiktivní země, fyzikální zákony jsou ale pořád zákony, a když už nemáte respekt k ničemu jinýmu, do rozporu mezi tohlencto se fakt dostat nechcete. To krásný sedlo, na kterým hrdina překonává životní pouť, by si zasloužilo taky minimálně pár vět, ale odkud mám sakra vědět, z čeho se takový srandy vyrábějí? Z kůže? A taky, jak dlouho vydrží kůň cestovat? Možná, že už byl po těch bezmála třech dnech ve skutečnosti chcíplej. A když jsme u toho, které bylinky zastavují krvácení? Jaké symptomy vlastně vyvolává jed v ráně? Jak to funguje se žoldnéři, kdy přesně je čas jim zaplatit? Znáte nějakou dobrou taktiku do bitvy?

.
 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Misha Misha | Web | 18. ledna 2014 v 0:30 | Reagovat

když by tohle byl facebook, tak bych ti to tu zaspamovala lajkama!

2 m. m. | E-mail | Web | 18. ledna 2014 v 9:09 | Reagovat

Přesně důvod, proč nemůžu psát takovýhle věci, neznám reálie. Samozřejmě když se do toho hodně zažereš, tak neni zase takovej problém si většinu věcí zjistit, vygooglit, vyzeptat se lidí, co to budou vědět, a podobně. Ale na to já prostě nemám, takže když už něco, tak jedu na stoprocentně vymyšlený světy, kde je všechno možný a kde mi nikdo nemůže vytknout nějakou blbinu :D

Btw, já chci bejt taky tak hubená. Půjčte mi někdo svou vůli, ta moje stojí za houby.

3 Aurora Aurora | Web | 18. ledna 2014 v 9:53 | Reagovat

ty si tak strašne krásna.
a nie, taktiku do bitky bohužiaľ nepoznám. presne pre tieto veci, o ktorých nič neviem, ako si popisovala, nepíšem nič fantasy, proste by som to nevedela vymyslieť. ale veľmi ma baví to čítať :)

4 Kejtý Kejtý | Web | 18. ledna 2014 v 11:00 | Reagovat

Říká se, že veterina je nejtěžší VŠ. Možná. Ale co je nejobtížnější povolání? Všechna! Protože dělat něco na plný plyn je obtížné. A pak jsou ještě ty obtížnější mezi které novinačina patří. Stačí zájem, stačí chtít, protože ty zaujmout písmenky umíš. :-)

5 Netty Netty | Web | 18. ledna 2014 v 11:02 | Reagovat

Hah,tohle jsem si taky zažila,když jsem se rozhodla (asi v patnácti:D), že napíšu středověký román..Nakonec jsem zpanikařila, že to vážně zblbnu a tak jsem přestala psát.
Pěkně vystihnuto a krásná jako vždy,ty vlasy!

6 all-is-magic all-is-magic | E-mail | Web | 18. ledna 2014 v 12:42 | Reagovat

Jo jo, tohle jsem zjistila už hodně dávno. Začala jsem kvůli svému příběhu studovat historii lukostřelectví a pouštěla jsem si videa na youtube, jak se hází s vrhacími dýkami, abych vytříbeně popsala, jak se zaseknul vedlejšímu protagonistovi do krku. Jo jo, někdy je to fakt sranda :D

7 Charlie Charlie | E-mail | Web | 18. ledna 2014 v 13:28 | Reagovat

Spisovateľ s talentom na písanie podľa mňa dedí aj schopnosti vyššie uvedené - cit pre pozorovanie atd atd... okrem vedomostí z oblastí vyššie menovaných. tie si musí načítať, ak chce, aby dielo bolo vierohodné, musí mať dobrých známych, ktorí sa tiež vidia do takejto všelijakej problematiky...
Preto radšej píšem novodobejšie veci 8-) napríklad také 30-te roky, nemusím si až toľko vymýšľať, lebo čosi o nich už viem.

8 Wizie Wizie | Web | 18. ledna 2014 v 14:41 | Reagovat

Přesně to je důvod, proč bych se do psaní něčeho takového nepouštěla. To bych ten google používala snad na všechno... a to už potom není ono ~

9 Cleo Cleo | Web | 18. ledna 2014 v 15:16 | Reagovat

Máš naprostou pravdu, tohle vždycky byl a je můj problém. Proto píšu jenom fantasy z přítomnosti. Jinak bych byla ztracená.

10 (pseudoumelkyňa) Mavis (pseudoumelkyňa) Mavis | E-mail | Web | 18. ledna 2014 v 17:41 | Reagovat

Presne toto som si uvedomila pár dní dozadu, keď som sa púšťala do písania jedného nemenovaného pokusu. Nedostala som sa ani do polovice, jednoducho za to mohol nedostatok vedomostí. A prečo s tebou musím sakra veľmi súhlasiť!

A tiež priznať, že si naozaj nádherná.

11 Evil Evil | Web | 18. ledna 2014 v 17:57 | Reagovat

v tomhle máš recht.. děják mi nikdy nešel.. nebavila mě historie.. jenom druhá sv. válka a holocaust.. o to jediný se zajímám.. a píšu o prostředí 13. století.. a vím o tom prd.. naštěstí popisuji v povídkách spíš pocity, než krajinu a dění kolem.. občas si ale přeci jen musím najít na tetě Wiki..

12 Kamm Kamm | Web | 18. ledna 2014 v 17:57 | Reagovat

Mně připadá hrozně pozitivní už fakt, že víš, že nejsi vševědoucí a umíš to přiznat, a že chápeš, že spisovatelství není jen o vypisování se z blbých nálad. Takto jednoduše to bohužel vnímá většina současných pisálků, ale ty máš sebereflexi a to je zatraceně důležitá věc! Takže si ceň už toho!
Mimoto jsi mladá, takže nemůžeš být hned takový vzdělanec jako František Halas, který se vyučil knihkupcem, takže získal obrovská kvanta vědění jen samostudiem, ale určitě to nebylo hned. Stejně tak Umberto Eco začal získávat svých bezmála třicet čestných doktorátů z nejlepších světových univerzit až když mu bylo kolem šedesáti.
Takže hlavu vzhůru, na studium máš ukrutnou spoustu času a dnes je tolik možností! :)

13 Opti-Mystique Opti-Mystique | Web | 18. ledna 2014 v 18:16 | Reagovat

Ach, v tomhle je moudro. Měly by si to přečíst všichni mlaďoučtí blogeři, kteří se vydávají za spisovateli a kašlou na všechno ostatní.
Ale je pravda, že takhle provázaných je spousta věcí, nevyplácí se kašlat na cokoliv...
(Hú, teď zním jako workoholik, co tráví 24/7 vstřebáváním informací do zásoby. :D )

14 roads-of-ruin roads-of-ruin | 18. ledna 2014 v 19:23 | Reagovat

Co na talíř záleží na podnebí, okolí a tak, když vnitrozemí, tak nějaký maso na medu, pro nedostatek soli, nebo nějakou obilnou kaši, pro nedostatek kuřat. Když u moře tak rybu na ohni, když na horách tak možná taky tu sůl, když na poušti tak pálivý, když vysoko v horách tak extrémně mastný a sladký. Pivo jako kaši.
Ohnišťátko do prostřed obydlíčka, nebo lojový svíčky, olejový lampičky pro zazobance.
Heřmánek rychle hojí rány, to vím...
A jedy? Snad otupělost a nakonec ztráta citu v končetinách a udušení se?
Tyo neposlouchej mě, pletou se mi století =D

15 Jimmíček Jimmíček | Web | 18. ledna 2014 v 20:29 | Reagovat

Vždycky jsem chtěla psát o životě v Anglii, ale i kdybych ji navštívila stokrát, stejně bych si nezažila ten pohled rodilýho mluvčího ve škole.

Takže nemůžu psát o Anglii.

Poutat se na přítomnost v Česku je tak frustrující...

16 mJ mJ | Web | 19. ledna 2014 v 2:54 | Reagovat

kočka

17 Zuza Zuza | Web | 19. ledna 2014 v 11:09 | Reagovat

Jojo, číst po tobě sranda je, i když je to ,,jen" takovýhle trefný zamyšlení. Taky bych ti to tu nejradši jako Misha zaspamovala lajkama.
A díky za rozdávání pozitivní nálady a za kompliment :3

18 LoveShy LoveShy | E-mail | Web | 19. ledna 2014 v 15:00 | Reagovat

Pravda pravdoucí, já jako mladší psala furt (narozdíl od současnosti) a pokaždý jsem se nad něčím zasekla a nevěděla, jak to ve skutečnosti je a nechtěla jsem lhát a vymejšlet si. Proto jsem většinou psala ze současnosti a o věcech, které znám a jsou mi blízké, spíš o pocitech a myšlenkách než o místech a faktech. A myslím, že moc možností o tohodle není, buď budeš fuckin genius nebo se na to vybodneš nebo si vymyslíš vlastní zem a vlastní zákony.

19 osobnivesmir osobnivesmir | Web | 19. ledna 2014 v 16:33 | Reagovat

Moc se mi líbí ta tvoje fotka. Je taková obyčejná, ale přece hezká.

20 papája papája | Web | 21. ledna 2014 v 12:38 | Reagovat

Reálie jsou vždycky problém, prootže ať si každej řiká, co chce, fantasy musí bejt logický. Naštěstí nám ale dává natolik svobody, že hrdinům můžeš na talíř dát prakticky cokoliv. J se většinou vyhýbámbramborám, rajčatům atd, protože ty byli do Evropy dovezený až po Kolumbovi, ovšem, ono to je rpávě u fantasy dost jedno, pokud ve tvém světě není Amerika ;) Většinou svítím loučemi nebo v pokročilém období i olejovými lampami a lucernami.Sedla jsou z kůže, většinou :D Kůň vydrží jet tři dny, pokud jo neženeš jako tryskem, ale když jede v klidu a dostává naqpít a najíst, proč by to nezládnul, když to zvládne člověk :) Ohledně počasí je to asi jako u nás, teď je taky leden a jeden den sněží a druhej chčije a chčije :D
Mě v tomhle hodně pomáhá to, že jezdím na koních, šermuju a se šermíři se dostanu na rekonstrukce bitev atd, nejvíc informací mám ale z jiných knížek nebo filmů. Nejužitečnější je asi mé lékařské vzdělání, anatomie a první pomoc asi nejvíc zatím, mikrobiologii občas použiju, pokud píšu nějaké sci-fi, stejně jako fyziku a chemii. Příští tok budeme mít ve škole toxikologii, ale nějaké jedy znám už teď. A co neznám najdu si na netu ;) Takže pokud se člověk zajímá, tak to jde, i kdyby měl všechno hledat na googlu. Pamatuju si, jak jsem od našeho dějepisáře ještě na gymplu zjišťovala, jestli měli ve středověku nějaký pití s vysokým obsahem alkoholu, potřebovala jsem rychlou desinfekci :) Prej neměli, a tak jsem ve své fiktivní zemi rozjela výrobu pálenky ;)

21 Jeremiáš Jeremiáš | Web | 21. ledna 2014 v 19:58 | Reagovat

Doporučuji Středověký svět Míly Lince. Jako základní přehled to stačí. A nikdo neříká, že si spisovatel nesmí nechat poradit...

Ale jako dlouholetý pisálek uznávám, že psaní je mnohem těžší, než vypadá.

22 fakynn fakynn | E-mail | Web | 22. ledna 2014 v 14:36 | Reagovat

V tohle máš naprostou pravdu. Lajk z fleku nikdy nenapíše nic pořádného.

23 Duckiina Duckiina | Web | 22. ledna 2014 v 18:58 | Reagovat

Máš skvělý vlasy :)

24 Reina-sun Reina-sun | Web | 23. ledna 2014 v 19:34 | Reagovat

Ano, je to dřina a právě proto obdivuji R.R.Martina. Píseň ledu a ohně je vylíčena tak opravdově...

25 Fotografka Ká Fotografka Ká | Web | 23. ledna 2014 v 20:12 | Reagovat

Sluší :-)

26 Markét Markét | Web | 23. ledna 2014 v 20:29 | Reagovat

A proto je někdy lepší vytvořit si svět, kde normální pravidla a zákony neplatěj, kde je možný všechno, na co si vzpomeneme.

Ale jinak nejde nic jiného než souhlasit.

27 Eliza Eliza | Web | 23. ledna 2014 v 22:05 | Reagovat

První řeknu k fotce, že máš naprosto skvělé vlasy!
Jinak, myslím, že někteří spisovatelé nic neví, ale vše si vymýšlí :)
Svět si musíme prostě vytvořit podle sebe :)

28 Denise Brooks Denise Brooks | Web | 24. ledna 2014 v 21:52 | Reagovat

Heh, s takovou brzo končím na 30.stránce ve Wordu :D. Pochopila jsem, že napsat knihu musí být neuvěřitelně těžké, obzvlášť z minulosti, abychom tam neplácali hovadiny.
Jinak luxusní fotka! :)

29 Marie Marie | Web | 25. ledna 2014 v 12:57 | Reagovat

no, veľa mi nie je :-D 17, ale ďakujem, tvoj komentár ma potešil :) ty máš koľko ?

30 Beáta Beáta | E-mail | Web | 25. ledna 2014 v 14:59 | Reagovat

Konečně člověk, který u psaní přemýšlí.. Dneska může psát každej. Nebo alespoň má každej pocit, že může psát... Jasně, máme k tomu přístup, tak proč nědělat to, co chceme... Ale většina lidí si už neuvědomuje, že nestačí napsat to, co se nám zdá pohádkově snové, tudíž to považujeme za hezké a dobré.. Aby to totiž bylo opravdu dobré, neobejde se to bez správně pojatých souvislostí, bez správně dohledaných informací.. to aby to mělo aspoň nějaký smysl.

31 stuprum stuprum | Web | 25. ledna 2014 v 15:03 | Reagovat

Někdy by si člověk rád pořídil zlatou rybku, která by mu splnila přání, aby dovedl psát, jak chce. :)

Ale pak ztratí představu, jaké to je, když člověk opravdu něco udělá sám za sebe, svým přičiněním.

32 ©Iva ©Iva | Web | 25. ledna 2014 v 15:37 | Reagovat

pěkná fotka :)

33 Alionka Alionka | E-mail | Web | 25. ledna 2014 v 18:24 | Reagovat

Pěkná Fotečka, obdivuju tvoje psaní ;)

34 Luczynka Luczynka | E-mail | Web | 25. ledna 2014 v 20:51 | Reagovat

A proto mám nejradši autobiografie :)  A nebo si prostě vytvořit svůj vlastní svět, svůj vlastní příběh.

PS: Nominovala jsem tě do takovýho "práskacího" dotazníku, tak jestli jsi ho ještě nedělala, ráda si třeba přečtu tvoje odpovědi :)

35 Angela Angela | Web | 25. ledna 2014 v 21:46 | Reagovat

Pravda, někdy ta představivost nestačí, ale jsou potřeba informace...
Skvělá fotka!

36 Kiwi Zelená Kiwi Zelená | Web | 29. ledna 2014 v 21:08 | Reagovat

Poslední odstavec mě bůhvíproč rozesmál... Stejné otázky jsem si pokládala taky, když jsem se snažila napsat něco z historickým pozadím... Takový věci si asi musíme domyslet. A přitom by to byla docela zajímavá náplň dějepisu- dějepisná fakta v praxi.

37 Mrs. Tollens Mrs. Tollens | Web | 31. ledna 2014 v 18:18 | Reagovat

Páni t je prostě úžasný, takto nad těma věcma přemýšlet. Asik jak si psala na začátku myslela sjem že potřebují jen talent k psaní O_o

38 daeris daeris | Web | 5. února 2014 v 17:03 | Reagovat

Podobný otázky, jako jsi napsala v poslednim odstavci, si někdy při tvoření povídek kladu taky. Je to docela na pytel, když mě napadne nějakej naprosto úžasnej námět na novou povídku, já se pro tu ideu nadchnu, ale vzápětí ten můj entuziazmus opadne, poněvadž si uvědomim, že pro psaní toho díla nemam dostatek informací, zkušeností...a tak. Ale jestli jednou budu  psychiatričkou, tak se mi bude psát jedna báseň.

39 wazungu wazungu | Web | 16. února 2014 v 18:03 | Reagovat

Pěknej článek a bezvýhradně souhlasím. Nění žádná sranda napsat něco co má hlavu a patu. A máš pěknej blog mimochodem :)

40 Denisa Kwapulińská Denisa Kwapulińská | Web | 11. srpna 2014 v 18:23 | Reagovat

Jo, tolikrát už se mi stalo, že jsem se při psaní pozastavila nad nějakou takovouhle prkotinou a pak to jak vůl hledala na netu, v encyklopediích, naučných časopisech a knížkách historie co má mamka. Někdy napsat příběh = hodiny a hodiny hledání podkladů, pokud člověk nechce psát hovadiny.
Víte například jaké byli nejpoužívanější lodě pirátů? Kolik mívali členů v posádce? Názvy plachet? Co jedli?
Psát není žádná legrace.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama