O veganech podruhé

30. června 2013 v 23:09 | es ef |  Co mě napadne
Po minulém článku, který se, tak trochu, setkal s nesouhlasem, ode mě nejspíš čeká, že se asi veřejně omluvím, zmizím z blogovýho světa a budu se do smrti stydět.

Pravda je, že člověk občas mluví mluví a nenapadne jej, že by někdo moh přemýšlet jinak. A přesně tohle je případ veganů. Jak jsem poznala, nahlíží na svět docela jinak a jejich hodnoty jsou jinde - a to jim nelze mít za zlé. Možná, že jsou doopravdy v tomhle smyslu silnější než já, možná slepě potlačují přirozenost.. ale konenconců to není tak špatná filozofie. Nejsem sice s to věřit tomu, že si můžeme být rovni se zvířaty, když ani lidé si být rovni nedokážou. Někdo byl narozen jako vůdce, někdo jako sluha, myslím si já, ale to už sem nepatří. Pro mě je to krásná a ušlechtilá idea, ale nedává mi smysl.

Já odjakživa věřím, že pro člověka je nejpřirozenější a tím pádem nejlepší dělat to, co dělal na začátku. Vzít primitivní zbraně a společnými silami udolat mamuta. Jak v pravěku.

Mnohem víc než konzumace masa mě znepokojuje, jak se s zvířaty v současnosti zachází. Nacpat hormony, antibiotiky, co nejrychleji vykrmit a prodat za co nejvíc peněz. Je pravda, že tohle neovlivníme, dokud si káždý nebudeme pěstovat zvířata sami jenom pro vlastní potřebu. Mělo by mi být na blití při představě všech těch sraček, které se mi při konzumaci masa dostávaj do těla, ale to člověka nezmění...
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 •Pet!nka• •Pet!nka• | E-mail | Web | 30. června 2013 v 23:20 | Reagovat

Já bych se masa nikdy, ale nikdy nevzdala! zvířata se vraždí a jí odjakživa, už od mamutů, jak jsi podotkla. Tak proč to měnit, sakra?? Kdyby se někdo pokusil vzít mě maso, asi bych ho pokousala.
Na druhou stranu ale mluvím o masu. Nejím sekanou ani ty podivné karbanátky, co servírují v McDonaldu. Potřebuju vidět, že maso je z masa a chutná jako maso (jsem z vesnice, takže je výhodou, že vím, jak skutečné maso chutná). Zelenina je skvělá věc, mám jí moc ráda, ale nejraději právě jako přílohu k pořádné ZDRAVÉ flákotě!

2 Louis Le Louis Le | Web | 1. července 2013 v 7:47 | Reagovat

Asi bych jen ráda podotkla svoji myšlenku, že dřív se zvířata zabíjela z nutnosti. Teď jsou zabíjena - jak napsala Es Ef - pro gurmánský požitek. Dřív lidé nešli do supermarketu a nemohli si vybrat z tuctů jiných jídel.
,, zvířata se vraždí a jí odjakživa, už od mamutů, jak jsi podotkla. Tak proč to měnit, sakra??"
Tohle mi hlava opravdu nepobrala a ani nepobere. :-) Chtělo by to zamyslet se nad tím i z jiného úhlu, než že to tak vždy bylo. Proč tedy neudělat změnu? Proč dělat pořád dokola něco, co se dělo  tisíce let zpět? Hmph.

3 m. m. | E-mail | Web | 1. července 2013 v 8:36 | Reagovat

[1]: Třeba proto, že dřív lovec vyhlídl volně žijící, dá se říct šťastný, klidný zvíře, a během pár chvilek ho čistě skolil se svou tlupou. Dnes zvířata svobodu neznají. Od telete nebo kuřete jsou zavřená v kotci, mnohdy se stovkami dalších sedícími jeden druhému na hlavách, nepoznají volný pohyb, prostor, přírodní prostředí. A pak je naženou na porážku.

Dřív šli lidi lovit svobodnou zvěř do jejího prostředí. Dneska se zvířata pěstujou na žrádlo a jelikož se to děje v tak masovém měřítků (aby se uživila celá populace), děje se to mnohdy agresivně a zcela necitlivě. Cílový konzument do toho málokdy má možnost vidět, takže se tam můžou dít šílenosti.

Vegani nebo vegetariání mnohdy začínají s touhle myšlenkou. Ne s tím, že "najednou nechci jíst maso", ale s tím, že nechtějí podporovat otřesné zacházení se zvířaty, chtějí, aby se to ve světě dělo mnohem míň. Nechtějí měnit jídelníček jen tak z hecu, mají proto zatraceně dobré důvody.

Když v sobě vypěstuješ takovou úctu k životu a nechuť k bezduchému přispívání na týrání takhle pěstovaných zvířat tak silnou, že už prostě nejsi fyzicky schopná pozřít pitomej kus párku, tak je děsně těžké soužít s lidmi, kterým je to absolutně jedno a hlava nehlava se ládují stejky a hamburgery a ještě se ti smějí, že jsi pitomá, že je to normální.

Myslím, že tak, jak se to děje dnes, to rozhodně normální není, a i když vegan nejsem a maso si dopřávám, naprosto jim rozumím a svým způsobem jim závidím, že jsou schopni si ho odepřít, na tom všem neparticipovat a mít klidné svědomí.

4 Wendyss Wendyss | E-mail | Web | 1. července 2013 v 10:28 | Reagovat

Naprosto souhlasím :)). Pěkný a výstižný článek :)

5 Cleo Cleo | Web | 1. července 2013 v 14:36 | Reagovat

Naprosto s tebou souhlasím. Co se dělalo v pravěku, mělo by se dělat i teď :) Ale neberte mě za slovíčko ;)

6 Naruko-Chan Naruko-Chan | E-mail | Web | 1. července 2013 v 17:01 | Reagovat

ahoj ... prepáč že otravujem ,  ale chcela som poprosit o hlas
sem

http://naruto-online.blog.cz/1307/soutez-jaky-nazev-je-pro-chystanou-hru-nejlepsi#pridat-komentar

som tam ako : 4 Great War Of Big Five! (Luchia-Yuki-Kasumi-San, lucy-chan@azet.sk)

keď mna nemožno najsť klikni na CTRL + F a napíš: 4 Great War Of Big Five!

ďakujem

ps: prepáč za reklamu !

7 Adelaine Adelaine | Web | 1. července 2013 v 17:17 | Reagovat

[3]: Souhlasím.
Jinak jsme tě neměli asi v minulém článku v úmyslu nějak shodit, ale ten článek byl takovej jeden z těch co člověk napíše, aniž by nad tím přemýšlel, anebo zkrátka když člvěk má hroznou potřebu psát článek na téma, o kterým neví ani hovno. To se stává občas asi každému. Každopádně pořád mám co vytknout, ale tenhle článek už řešit nebudu a nechám to, souhlasím plně s komentářem číslo tři, tam je řečeno vše a dál už by to bylo jen vyvracení tvojí filozofie.

Jen tak na okraj - dřív by někdo mohl říct, že otroctví černochů bylo taky odedávna a že je to normální, proč to měnit? Tohle je to samé. Pokrok může jít i dobrým směrem. Toť vše.

8 Insidious Insidious | E-mail | Web | 1. července 2013 v 18:05 | Reagovat

Opět s tebou souhlasím! :)
Dnes, když to člověk slyší, co obsahuje zvířecí maso za hnusy... :/ je to hrozné, ale maso je pro člověka přirozené... veganství je jako, kdyby zebra jedla maso... připadá mi to, jako zvrácenost, nejíst maso, ale tak každý je nějaký... někomu chutná tohle, jinému to nechutná... Tohle je téma na dlouhé polemizování :D

9 Veri Veri | Web | 2. července 2013 v 12:32 | Reagovat

Jsem velký milovník zvířat, když vidím týrané zvířata, soucítím s nimi a okamžitě mě popadne vztek, jak můžou být lidi tak bezohlední a brutální. Maso moc nemusím, ale úplně se ho vzdát bych nemohla. A ano musím uznat, že zvířata se k sobě chovají mnohem lépe, než k sobě někteří lidé. A to, že místo 3 měsíců se teď kuřata a další hospodářská zvířata vyživují nějakou chemii ani ne 40 dní, to už člověk nezmění, jelikož je  to jen a jen o penězích. A at si každý jí co chce :-)

10 all-is-magic all-is-magic | E-mail | Web | 2. července 2013 v 12:43 | Reagovat

Já jsem polovegetarián, jím povětšinou jenom ryby a je mi dobře. Maso jím dvakrát, jednou do týdne a cítím se skvěle.
Nemám hlad, když požírám jen trávu, i když si spousta lidí neumí představit, že by se ze salátu dosyta najedlo.
Každému ale vyhovuje něco jiného, někdo je schopný se živit klidně jen z prány, nebo ze slunce (co je na tom pravdy, to nevím :D) někdo musí sníst denně prase, aby se cítil při síle. Hlavní je, ať je ten člověk zdravý a nepožívá žádné umělé  sajrajty.

11 Adelaine Adelaine | Web | 3. července 2013 v 15:03 | Reagovat

[9]: Nemůžeš být velký milovník zvířat, když podporuješ jejich mučení a zabíjení. Tohle není žádné "buď vegan, dělej!" ale to co píšeš vůbec nedává smysl.

12 Taychi Taychi | E-mail | Web | 3. července 2013 v 15:19 | Reagovat

Jsem masožravec, i když to snažím omezovat. Ano, v pravěku se maso jedlo, ale považme, v menším měřítku. Neměli maso každej den. Ve středověku to samé. Masopusty byly, aby se tělo očistilo, tudíž museli už tehdy vědět, že maso se nedá jíst každej den. A upřímně ano, proč si nedat kousek masa jednou za týden, ale mít ho třikrát denně? Navíc každý pozná rozdíl mezi domácím kuřetem a kuřetem z obchodu. To domácí si vykrmíš pořádně, dáš tomu čas. To v obchodě nemělo prostor, svoji stravu, na kterou by mělo být zvyknuto a navíc je plný chemie. Pak se plní vodou. Jinak si neumím vysvětlit, proč když dělá babička kuře, tak velikostí se moc nezmění, a když ho dělá máma z obchodu, tak se hrozně speče a máma se diví, proč je pekáč plnej vody... :-D

Navíc musím uznat, že kdž vaří vegan, tak má mnohem pestřejší jídelníček než běžná česká rodinka... :-D
Ale to je jen můj názor.

13 Veri Veri | Web | 3. července 2013 v 17:07 | Reagovat

[11]: Nemusíš mi věřit, ale jsem velký milovník zvířat a rozhodně nepodporuji jejich zabíjení či týrání. Problém je totiž v tom, že jakmile jsem napsala, že masa bych se asi úplně vzdát nemohla ( a opravdu mu moc nedávám)tak ty to okamžitě bereš , jako bych na jatkách ovcím párala břicha ( a věř mi, s tím bych nechtěla mít nic společného ani ve snu, jsou to bezmocná zvířata a pohled na týrané zvíře mi opravdu dělá zle). Řeknu to takhle, každý je nějaký a každému vyhovuje něco jiného, já se do nikoho nenavážím, at si každý dělá, co se mu z líbí. No snad můj komentář pochopíš a neuvidíš mě zase jako vraha všeho živého ;-)

14 A.I. A.I. | Web | 3. července 2013 v 20:23 | Reagovat

Jeden čas jsem omezovala maso docela drasticky (alespoň tenkrát se mi to tak zdálo - každý den jsem měla dvouhodinový fyzický náročný trénink). Ze začátku to bylo super, cítila jsem se skvěle, ale bylo to jenom placebo.
Asi o měsíc později jsem při tréninku zkolabovala. Prostě jsem neměla dost síly se zvednout a běhat dál, už to nešlo. Byla jsem z toho strašně zesláblá.

Dnes už vím, že to byla hloupost, protože ty bílkoviny, které člověk získá z masa, musí ti, co maso nejí, získávat odjinud - a v tom byl kámen úrazu, já je nenahrazovala a dopadlo to tak, jak to dopadlo.

Dnes už jím jen ryby a občas kuřecí, červené maso jsem úplně vypustila: hovězí jsem nikdy nejedla a vepřové se mi časem dost znechutilo.
A teď, když mám tak ,,vymezený" jídelníček, je mi skvěle.

15 Bezejmenné Esko Bezejmenné Esko | Web | 11. července 2013 v 23:28 | Reagovat

Taky mi obvinění, že když nejsem vegan, tak podporuju jejich zabíjení a týrání přijde dost přehnané a tak trošku fanatické.
A ano... idea, že všechny bytosti jsou si rovny je sice zajímavá, ale je asi stejně uvěřitelná jako konspirační teorie o iluminátech. Prostě blbost.
Jak by třeba mohl fungovat potravinový řetězec? Jak chceš přesvědčit geparda aby si byl rovný s antilopou a začal se živit rostlinami? A nebo to platí jenom na lidi? Lidi mají nechat "nižší" bytosti aby se navzájem rvaly a vraždily? Ale to bude v ekosystémech taky nerovnováha... A co rostliny? Ty nepokládáte za bytosti? Co vy víte na jaké úrovni je taková jabloň?

16 Daria Terekhova Daria Terekhova | Web | 19. července 2013 v 18:20 | Reagovat

Souhlasim s tebou! Člověk jí maso od jak živa. A nechapu proč by se musel omezovat. Ale pro člověka to maso skoro nic nedává. Tak že každej si sám vybíra co jist.

17 taradorizp taradorizp | E-mail | Web | 19. července 2013 v 21:32 | Reagovat

Tak člověk maso jedl odjakživa, to je pravda... Ale protože jinou možnost ani neměl... Včera jsem po dlouhé době navštívila vege obchod a teď nevím, kterej "salám" ochutnat dříve. :D (Navíc je to fakt dobrota).

Každopádně je mi putna, co jí ostatní, pokud neryjou do mě. :) (Jen jsem se měla potřebu vyjádřit :D)

18 Viollet Viollet | E-mail | Web | 19. července 2013 v 22:00 | Reagovat

Esli je přirozené robit to, co v pravěku - ergo, umlátit mamuta klackem a sežrat ho - je úplně vpořádku, dybych já, jakožto chlop, skočila po první babě v parku, majzla ju kyjem po hlávce, odtáhla do křaku a omr...

Na druhou stranu je mi docela líto, že sem tě v minulém článku takhle zdrbala. Sic si za svým názorem stojim, ale uznávám, že sem ho mohla napsat trošej mírněji. Neber si to zle. Co se týče článku, taky s ním úplně nesuhlasím, ale názor ti vyvracet nebudu, přecejen aspoň na čemsi stojí, oproti tomu předešlému.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama